fbpx

Yrittäjä ja podcast

Etusivu /  Blogi /

Yrittäjä ja podcast

Yrittäjä ja podcast

Näetkö tuon nuoren vastaantulevan perheenäidin työntävän lastenvaunuja luurit korvillaan? Hän kuuntelee podcastia. Entä tuon auton ratissa olevan myyntiedustajalta vaikuttavan keski-ikäisen, joka tulee sinua vastaan maantiellä? Hänkin kuuntelee podcastia. Satunnainen henkilö, joka rentoutuu sohvalla rankan viikon jälkeen? Podcast. Yrittäjäksi aikovalla on useita eri keinoja asiakashankinnan turvaamiseksi, ja podcastit ovat yksi. Vuonna 2020 Google Trends -palvelun mukaan podcastien suosio on ollut tasaisessa kasvussa viime vuodet, mutta mistä oikein on kyse?
Podcastien suosio Google Trendissä
Podcastien suosio on kasvussa. Google Trends 2020.

Podcast – mistä on kyse?

Podcastit ovat yksinkertaisuudessaan verkkoon lähetettäviä äänitiedostoja. Erona esimerkiksi radio-ohjelmiin podcastit voi ladata omalle laitteelle tai kuunnella suoraan verkosta itselle sopivana ajankohtana. Erilaisia podcast-palveluita on tarjolla runsaasti ja useat palvelut sisältävät runsaasti eri aiheisia lähetyksiä. Esimerkiksi tunnetuimmista suomalaisista podcast-palveluista Suplasta ja YLE Areenasta löytyy satoja eri aiheisia podcasteja, joista jokainen löytää varmasti itselleen sopivaa kuunneltavaa.

Podcastien suosioon on monta teoriaa mutta eräs syy voi löytyä jokapäiväisestä valtavasta visuaalisesta ärsyketulvasta. Podcastit tarjoavat hetken rauhoittumiseen ilman turhia visuaalisia viestejä. On vain ääni, joka sulkee kaoottisen muun maailman ulkopuolelle edes hetkiseksi. Podcastit toimivat myös erinomaisena kanavana informaatiolle, viestinnälle, itsensä kehittämiselle, ja – arvasit oikein – yrittäjäksi aikovan viestin tukemiselle.

Mitä podcastin luomiseen tarvitaan?

Podcastin tekemiseen tarvittava välineistö on onneksi suht kevyttä. Yhtä asiaa ei kuitenkaan voida yliarvioida: Mikä on podcastin teema? Mitä haluat julkaista? Muista, että podcast ei saa olla parinkymmenen minuutin mittainen mainospuhe oman yrityksesi erinomaisuudesta (Mieti, jaksaisitko itse kuunnella sellaista). Toinen asia: vieraat. Yksinpuhelu käy lopulta hyvin raskaaksi ja tylsäksi. Voit toki tarjota omia mielipiteistä lähetyksessä yksinkin, mutta vieraat tuovat vaihtelua ja elävyyttä lähetykseen – tämän lisäksi vieraat auttavat myös podcastin linkittämisessä ja uuden yleisön hankinnassa. Tekniseltä toteutukselta suositeltavaa on hyvälaatuinen mikrofoni, jonka ympärille vieraat voivat rauhallisessa äänitystilassa kokoontua. USB-liitännäinen mikrofoni mahdollistaa äänitiedoston tallentamisen suoraan tietokoneelle. Esimerkiksi Yeti Blue -mikrofoni on usein käytetty valinta. Koska podcast on äänitiedosto, on sitä mahdollisuus editoida erilaisilla äänieditoreilla. Tässä ei tarvita musiikkistudioiden Pro Tools -tason ratkaisuja, vaan esimerkiksi avoimen lähdekoodin Audacity riittää. Editointia tarvitaan, jos podcastin puhujien pitää välillä pitää taukoja, tai jos lähetykseen halutaan liittää esimerkiksi intromusiikkia. Kun yhden blogijakson äänitiedosto on saatu editoitua valmiiksi, täytyy se ladata vielä eetteriin. Tähän on tarjolla useita eri vaihtoehtoja, kuten vaikka koko prosessin mukavasti virtaviivaistava Anchor. Yrittäjälle podcastin pitäminen voi olla mitä tahansa mukavan harrastuksen ja itsensä kehittämisen sekä liiketoiminnallisesti tärkeiden sisältömarkkinoinnillisten toimenpiteiden välistä. Tärkeää onkin, että yrittäjä tekee podcastista itsensä ja yrityksensä näköisen, eikä vain yritä promotoida tuotettaan hinnalla millä hyvänsä. Hauskaa pitää olla. Samaan hengenvetoon tähän loppuun ilmoitamme myös Digital Innovation Hubin oman KahviPaussi-podcastin tulosta loppuvuoden 2020 aikana. Tuomme vieraiksi mielenkiintoisia yrittäjyydestä ja digitalisaatiosta kiinnostuneita ammattilaisia ja tarjoamme sopivan mittaisilla lähetyksillä näkemyksiä ja vinkkejä yritystoiminnan rikastuttamiseen digin avulla. Nähdään KahviPaussilla!

Jaa postaus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Facebook Comments: Please enter a valid URL

About DIH

Digital Innovation Hub is a project funded by the European Regional Development Fund and managed by LAB University of Applied Sciences, which aims to help SMEs overcome any digital concerns.

The project brings together the challenges experienced by SMEs in leveraging digitalisation in business, and provides solutions to them. We combine applied research on the subject, as well as the everyday concerns of entrepreneurs with the solutions on the market. Based on this, we offer e.g. guides, best practices, speaker sessions and roadmaps for implementing different solutions and tackling digital concerns. 

DIH operates on the principle of the lowest possible threshold. We can be contacted for any digital problem. We strive to provide solutions that do not require a degree in nuclear physics or an astronaut, but are usable in common sense.

We will map the concerns of entrepreneurs in the field of digitalisation. Based on the themes raised in our surveys, we produce guides, roadmaps and other low-threshold tools to make an entrepreneur’s everyday life just a little bit easier. 

Our main content is in Finnish, but English-speaking companies are also welcome to reach out for a chat. You can also join our digital network in Facebook Digiverkosto, and get help and guidance there.

Jaani Väisänen
Project manager
+358 40 687 6850
jaani.vaisanen@lab.fi

Pasi Juvonen
Director, RDI at LAB University of Applied Sciences
+358 40 5857772
pasi.juvonen@lab.fi

Yhteys

Projektipäällikkö
Jaani Väisänen
p. +358 40 687 6850
jaani.vaisanen@lab.fi