fbpx

Google Ads – ABC

Etusivu /  Blogi /

Google Ads – ABC

Google Ads – ABC

Hei sinulle!

Oletko koskaan ihmetellyt, kuinka päästä alkuun Google Adsissä tai hakusanamainonnassa tai PPC:ssä (jotka kaikki muuten tarkoittavat enemmän tai vähemmän samaa asiaa)? Lue tämä artikkeli, niin sinun ei tarvitse ihmetellä enää.

Käyn seuraavissa kappaleissa läpi yksinkertaisen Google Ads-kampanjan perustamisasetukset läpi kuvien kanssa. Oletuksena on, että sinulla on aktiivinen Google Ads-tili, jolla on jokin aktiivinen maksutapa.

Aloitetaanpa. Ensiksi nopea tsekkaus Google Adsin toimintaperiaatteeseen. Kuvitellaan, että myyt verkkosivuillasi vaikka nitojia. Asiakkaasi luultavasti etsivät nitojia Googlesta, ja haluat saada oman firmasi esiin silloin kun näitä hakuja tehdään. Google Adsin avulla voit ostaa mainostilaa juuri näitten Google-hakujen yhteyteen.

Google Ads-kampanjan luonti

Kaikki selvää tähän asti? Hienoa. Ohessa on Google Adsin käyttöliittymä, jonka pitäisi aueta automaattisesti. Jos ruutusi on erilainen, klikkaa ”Campaigns” -kohdasta vasemmassa valikossa.

Tähän ruutuun tulevat kaikki kampanjat, joita tilillä on meneillään tai on joskus ollut. Jos teet tätä ensimmäistä kertaa, on kampanjalistaus tyhjä, kuten tässä. Näetkö kaksi ”+” -merkkiä? Klikkaa kumpaa tahansa avataksesi ensimmäisen kampanjasi. Valitse mahdollisesta alasvetovalikosta ”New campaign”.

Tässä ikkunassa valitset haluamasi kampanjan tavoitteen. Tämä vaikuttaa seuraavissa ikkunoissa Googlen antamiin oletusarvoisiin kampanja-asetuksiin. Voit muuttaa näitä halutessasi.

Google Adsin kautta pystyt haun lisäksi mainostamaan myös mm. YouTubessa tai Googlen displayverkostossa mutta hakumainonnan tavoitetyypit ovat ”Sales”, ”Leads”, ja ”Website traffic”. Yksinkertaistettuna, jos myyt verkkosivuillasi jotain, valitse ”Sales”. Jos haluat yhteydenottoja, valitse ”Leads”. Valitaan tässä perusliikenteeseen sopiva ”Website traffic”.

Nyt enää valitaan kampanjatyypiksi ”Search”, ja painetaan ”Continue”, niin pääset vielä syöttämään oman verkkosivustosi osoitteen, jotta Google osaa paremmin haistella tarjoamaasi sisältöä. Tämän jälkeen pääset laittamaan varsinaisian kampanja-asetuksia kuntoon.

Yleiset Google Adsin kampanja-asetukset

Tähän väliin pieni sananen Google Adsin rakenteesta. Kuten huomasit, Google Ads-toiminnan aloittaminen lähtee kampanja-asetuksista. Kampanjatasolla määritetään mainosten esittämisaika, kokonaisbudjetti, sekä maantieteellinen kohdentaminen. Eli kampanjan on aina hyvä muodostaa jokin teemallinen kokonaisuus, joka alkaa ja päättyy joskus, ja jonka kustannukset halutaan kohdentaa selkeästi.

Noin. Nyt niihin kampanja-asetuksiin. Ensimmäisenä korjataan Googlen tarjoama oletusarvoinen nimi jollain hieman kuvaamammalla, jotta löydämme oikean kampanjan helpommin tulevaisuudessa. Itse suosin formaattia, jossa ensimmäinen osa kuvaa kampanjan nimeä, toinen ajankohtaa ja kolmas kampanjan tavoitetta. Kampanjan nimiä voidaan muuttaa myöhemmin, joten tämän kohdan kanssa ei kannata stressata liikaa.

Alapuolelta löytyy vielä valinta, missä mainoksia näytetään. Google oletusarvoisesti haluaa näyttää mainoksia myös displayverkostossa, mutta koska nyt keskitytään pelkästään hakutuloksissa näkyviin mainoksiin, rastitetaan se pois. Google tarjoaa hakutuloksiaan muutamalle muulle hakukoneelle, joten Google hakukumppaneissa näkymisestä ei ole mitään haittaa.

 

HOX! Nyt tulee tärkeä kohta!

Heti Networks-kohdan jälkeen on pieni ja viattoman näköinen ”Show more settings” -painike. Normaalisti nämä voi jättää aika huoletta oletusarvoasetuksille. Tässä kohdin kuitenkin säädetään kampanja-aika, ja oletusarvoisesti uudella kampanjalla ei ole päättymispäivää. Eli. Vaihda tämä asetus, jos et halua tiliäsi veloitettavan kuukausittain maailman tappiin asti. Tämä varsinkin silloin, jos olet vain kokeilemassa Adsin tehokkuutta ja toimivuutta.

Muut tähän liittyvät asetukset voit tässä kohdin jättää rauhaan. Jos olet kokeilemassa Adsiä, suosittelen, että kampanja-aika ei olisi kolmea kuukautta enempää. Jo kuukaudessakin saat arvokasta tietoa, kuinka Ads voisi sinun kohdallasi toimia.

Seuraavassa kohdassa määritellään kampanjan maantieteellinen kohdennus sekä kieliasetukset. Locations-kohdassa voit valita haluamasi alueet vaikka kaupunkitasolla. Voit myös poistaa (”Exclude”) alueita, joilla et missään nimessä halua mainostesi näkyvän. Kuvassa olen valinnut kohdealueeksi Etelä-Karjalan maakunnan.

Kieliasetukset määrittävät, mille kielialueille mainoksiasi näytetään. Tähän kannattaa luonnollisesti valita kohdealueen kielet. Kieliasetukset määrittyvät sekä verkkosivun kielen että käyttäjän tietokoneen/selaimen kieliasetusten mukaan. Monet suomenkielisetkin käyttäjät pitävät koneensa kieliasetuksia englannin kielellä, joten englanti saattaa olla hyvä valinta kohdealueen kielen lisäksi. Alla olevaan ”Audiences” -kohtaan ei tarvitse ensimmäisillä kerroilla vielä puuttua.

Seuraavaksi asialistalla on rahapolitiikka. Budget-kohdassa laitat summan, jonka olet päivässä valmis laittamaan mainontaan. Kokonaisbudjetti on siis tämä summa kertaa ne päivät, joita kampanjasi kestää.

Google Ads keskittyy oletusarvoisesti optimoimaan klikkausten määrää. Tämän voi jättää alkuun paikoilleen. Myöhemmin, kun verkkosivullesi on määritetty erilaisia konversioseurantatekniikoita, voit pyytää Googlea optimoimaan vaikka ostotapahtumien tai yhteystietojen lähettämisen määrää.

Minulta usein kysytään, että mikä on sellainen ”järkevä” summa kokonaisbudjettiin. Ihan suoraa vastausta on vaikea sanoa mutta yritetään. Google Adsissä maksat aina kun joku klikkaa mainostasi. Pyydänkin aina yrittäjiä miettimään, kuinka arvokas yksi Googlesta tuleva vierailija on bisnekselle.

Jos tähän on vaikea vastata, niin ”tyypillisesti” yksi klikkaus maksaa välillä ”joitain senttejä – pari euroa”. Lopulliseen klikkaushintaan vaikuttaa monikin asia mutta pääasiallinen tekijä tässä vaiheessa on kilpailu. Jos toimiala on kovasti kilpailtu, kansainvälinen, tai operoit englannin kielellä, keskimääräinen klikkaushinta voi nousta kymppeihin.

Tässä esimerkissä olen laittanut maksimibudjetiksi kympin päivässä yhden euron maksimiklikkaushinnalla. Kuukauden kampanja maksaisi näin ollen siis 300 euroa ja saisin sen aikana ainakin 300 vierailua Googlesta sivuilleni.

Tässä tärkeimmät kampanja-asetuksista. Voit muut asetukset jättää paikoilleen, ja painaa alalaidan ”Continue” -painiketta ja siirtyä mainosryhmien määrittelyyn.

Google Adsin mainosryhmäasetukset

Google Adsin mainosryhmät (ad group) mahdollistavat kampanjan jakamisen usean eri tuotteen kesken. Jos vaikka nitojakamapanjan sijaan haluatkin mainostaa konttoritarvikkeita yleisesti, niin voit tehdä esimerkiksi kolme seuraavaa mainosryhmää: nitojat, rei’ittäjät, ja vihkot.

Mainosryhmien sisällöt kannattaa erotella keskenään siten että jokaiselle mainosryhmälle olisi erilliset hakutermit eli avainsanat kartoitettuina. Nitojia ja re’itt’jiä haetaan eri hakusanoilla, joten ne kannattaa pitää erillisissä mainosryhmissä. Punaisia ja sinisiä nitojia etsiessä käytetään taas paljon samoja sanoja, kuten ”nitoja”, kannattaa ne taas niputtaa samaan mainosryhmään.

Kuvassa olen nimennyt ensimmäisen mainosryhmäni. Itse tykkään laittaa itse kampanjaa kuvaavan nimen mainosryhmän alkuun, niin osaan yhdistää oikean mainosryhmän ja kampanjan myöhemmin Adsin raporteista.

Mainosryhmän pääasiallinen tehtävä on määrittää, minkä hakujen yhteydessä haluat mainostesi näkyvän, eli avainsanojen määritys. Tämän vaiheen tärkeyttä ei voida korostaa liikaa, mutta toisaalta avainsanoja voi lisätä ja poistaa myöhemminkin sen mukaan, millä sanoilla näyttää tulosta tulevan.

Avainsanoja kannattaa olla alkuun vaikka semmoinen pari-kolmekymmentä per mainosryhmä. Google Adsissä on tarjolla oikein hyvä avainsanatyökalu, jota voi myöhemmin käyttää mutta Google tarjoaa ehdotuksia jo tässä vaiheessa. Olen laittanut ehdotussanaksi ”nitoja”, jolloin avainsanalaatikkoon ilmestyi lista Googlen ehdotuksia avainsanoiksi.

Googlen ehdottama avainsanalista on oikein hyvä lähtökohta mutta se kannattaa aina kammata tarkkaan siltä varalta, että jokin sanoista ei sovikaan tilanteeseen. Tässä esimerkissä Google tarjoaa nitojien lisäksi yleisiä toimistotarvikkeita. Jos emme tarvitse näkyvyyttä näillä sanoilla, voi ne poistaa. Listaan voi lisätä myös omia avainsanoja tarvittaessa.

Sivun oikeassa laidassa näkyy Googlen tarjoama esitmaatti päivittäisille klikkauksille ja klikkaushinnoille valitulla päiväbudjetilla. Tässä kohdin voi tehdä jo alustavia päätelmiä kampanjan suoriutumisesta.

Edellisessä vaiheessa kohdensin esimerkin pelkästään Etelä-Karjalan alueelle mutta arvio klikkausmääristä Etelä-Karjalaan kohdentamisella jäi noin yhteen klikkaukseen päivässä, mikä ei ehkä ole kovin järkevää. Niinpä yllä olevassa kuvassa kohdentaminen on tehty koko Suomelle, jolloin näyttäisi siltä, että saisin koko halutun budjetin käytettyä.

Kun mainosryhmäkohtaiset avainsanat on valittu, on jäljellä enää mainosten tekeminen. Melkein valmista!

Google Ads -mainosten tekeminen

No niin, nyt päästään kirjoittelemaan mainostekstejä. Mainostekstien teon yhteydessä kootaan ensin mainosryhmän perustietoja.


Googlen oletusarvoinen tapa luoda mainoksia on responsiiviset mainokset. Responsiivisissa mainoksissa määrittelet eri mainostekstien ja -otsikoiden kombinaatioita, joita Google algoritmeillä yhdistelee. ”Perinteisiä” tekstimainoksia – joissa itse määrittelet mainoksen otsikot ja mainostekstit – on mahdollista tehdä mutta Google itse näyttää kovasti suosivan responsiivisia mainoksia, niin niillä kannattanee mennä.

Kääydään responsiivisen mainoksen luonti vaihe vaiheelta läpi:



Final URL -kohtaan laita se osoite, johon haluat mainoksesi johtavan, ei siis automaattisesti etusivusi. Display URL -kohtaan laita sellainen osoite, jonka haluat näkyvän hakumainoksessa. Tämä on erityisen hyödyllistä silloin, kun lopullinen URL on tarpeettoman pitkä tai järjestelmän generoima.



Headlines-kohtaan kirjoita kuvaavia ja uniikkeja otsikoita, joita Google näyttää mainoksissa. Näitä on hyvä olla vähintään viisi mutta enemmänkin saa olla. Google valitsee aina kolme otsikkoa mainokseen, joten pidä huoli, että otsikot muodostavat järkevän kokonaisuuden. Sivussa olevalla nastalla voit kiinnittää minkä tahansa otsikon mihin tahansa kolmeen otsikkokohtaan. Tämä on hyvä, jos haluaa vaikka varmistua, että firman nimi on joka mainoksessa näkyvissä.



Viimeisenä saat kirjoittaa 90 merkkiä pitkiä kuvauksia, joista Google valitsee aina kaksi mainokseen. Tässä voit kuvata tarjoustasi tai tuotettasi vielä tarkemmin. Kuvauksiakin kannattaa aina olla joku viisi kappaletta, mutta lisää voi aina lisätä. Muista lisätä toimintokehotus, kuten ”Tule”, ”Klikkaa”, ”Tilaa”.

Näin! Ensimmäinen mainoksesi ja kampanjasi on nyt valmis! Esikatseluikkunasta näet reaaliaikaisesti, minkälaiselta mainoksesi näyttää mobiilissa tai työpöytäsovelluksessa. ”Ad strength” -kohta kertoo, kuinka ”vahva” mainoksesi on Googlen mielestä. Tässä esimerkissä mainos emme saaneet vielä kovin hyviä pisteitä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin tehdä mainos asiakkaalle, eikä Googlelle. Vaikka meille nyt kehotetaankin tekemään enemmän uniikkeja otsikoita, ei kannata väkisin keksimällä keksiä otsikoita, jotka eivät mahdollisesti sovi aiheeseen.



Seuraavaksi voimme painaa ”Save and continue” -painiketta, jotta pääsemme tarkastamaan kampanjamme viimeisen kerran.



Jos kaikki asetukset ovat mielestäsi kunnossa. Klikkaa ”Publish” -painiketta, ja mainoksiasi aletaan näyttämään välittömästi.

Voit tehdä lähes mitä tahansa muutoksia jo tehtyihin asetuksiin myös kampanjan aikana, joten lähde vain rohkeasti liikkeelle! Adsissä on tämän lisäksi paaaaljon erilaisia toiminnallisuuksia ja raportointimahdollisuuksia mutta tällä saat ensimmäiset kampanjasi jo takuuvarmasti liikkeelle.

Ota meihin DigiVerkoston kautta yhteyttä ja kerro omat kokemuksesi Google Adsin kanssa toimimisesta. Voit kysyä myös vinkkejä edistyneemmistä asioista. Autamme mielellämme.

Jaa postaus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Facebook Comments: Please enter a valid URL

About DIH

Digital Innovation Hub is a project funded by the European Regional Development Fund and managed by LAB University of Applied Sciences, which aims to help SMEs overcome any digital concerns.

The project brings together the challenges experienced by SMEs in leveraging digitalisation in business, and provides solutions to them. We combine applied research on the subject, as well as the everyday concerns of entrepreneurs with the solutions on the market. Based on this, we offer e.g. guides, best practices, speaker sessions and roadmaps for implementing different solutions and tackling digital concerns. 

DIH operates on the principle of the lowest possible threshold. We can be contacted for any digital problem. We strive to provide solutions that do not require a degree in nuclear physics or an astronaut, but are usable in common sense.

We will map the concerns of entrepreneurs in the field of digitalisation. Based on the themes raised in our surveys, we produce guides, roadmaps and other low-threshold tools to make an entrepreneur’s everyday life just a little bit easier. 

Our main content is in Finnish, but English-speaking companies are also welcome to reach out for a chat. You can also join our digital network in Facebook Digiverkosto, and get help and guidance there.

Jaani Väisänen
Project manager
+358 40 687 6850
jaani.vaisanen@lab.fi

Pasi Juvonen
Director, RDI at LAB University of Applied Sciences
+358 40 5857772
pasi.juvonen@lab.fi

Yhteys

Projektipäällikkö
Jaani Väisänen
p. +358 40 687 6850
jaani.vaisanen@lab.fi